In cijfers

Enquete september 2020 bij 1500 werkenden: bijna 1 op 2 doet aan telewerken!

38.2% van de Belgische werknemers telewerkt minstens één dag per week en nog eens 6.6% doet het sporadisch. Door de Corona-crisis zijn plots meer mensen ingestapt in het systeem van telewerken. (In 2017 was dit 17%, in september 2019 was dit 22%, in januari 2020: 33%).

Niet alleen meer mensen, maar ook wordt er meerdere dagen aan telewerk gedaan…

 
Goed om weten

Dit zijn geen officiële cijfers. Ze zijn enkel gebaseerd op hetgeen mensen ons vertellen via online-enquêtes. Officiële statistieken bestaan er niet in België en ook niet in Europa. Enquêtes zijn niet exact, maar geven wel een tendens aan.

Over de Belgische telewerker

Telwerken vinden we meer...

  • In grote bedrijven
  • bij fulltime werkenden
  • in Brussel dan in de andere Gewesten
  • bij mensen die meer dan 30 minuten reistijd hebben naar het werk.
 

Invloed op de mobiliteit, vooral tijdens de piekuren!

 

Op basis van onze survey (september 2020) kunnen we stellen dat…

  • 132 (van de 1500 respondenten) hun wagen niet meer gebruiken gedurende 1 à 2 dagen per week om naar het werk te rijden
  • 244 laten hun auto staan gedurende drie dagen of meer per week.
  • Van alle telewerkers gebruikt slecht 24% hun wagen voor privé-verplaatsingen tijdens het telewerk

Het vermijden van het woon-werk verkeer en de daaraan verbonden stress is voor 84% van de telewerkers de belangrijkste reden om in dat systeem in te stappen.

België, eerder een goede Europese student

We zitten boven het Europese gemiddelde, achter de Scandinavische landen zoals Finland, Denemarken en Nederland. Dit bevestigt dat telewerken deel uitmaakt van de manier waarop we ons werk doen. Maar ook dat telewerken allesbehalve een reflex is, in tegenstelling tot onze noorderburen. Daar maakt telewerk integraal deel uit van arbeidsomstandigheden, de teleworking-cultuur. Het bestaat in België, maar kan nog steeds groeien: de meeste werkgevers kiezen liever voor af en toe thuiswerken of één dag per week in plaats van het als een nieuwe normaliteit te beschouwen.

Bron: Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), 2016

Het potentieel voor telewerken is enorm

In 2020 geeft 53.3% van de Belgische werkenden aan dat telewerken voor hun job of functie mogelijk zou zijn. Er is dus nog ‘winst’ te maken. Dit betekent echter niet dat al deze mensen ook effectief zouden kiezen voor telewerk. Meer dan 1 op 3 van de mensen die nu telewerken, wil dit na de corona-crisis verminderen of zelfs stoppen.

Sociaal contact is belangrijkste topic

De vrees voor verlies aan sociaal contact is een belangrijke factor in het al of niet verkiezen van telewerk en eveneens in het ‘zich goed voelen’ bij het telewerken. Vooral bij alleenstaanden speelt dit in belangrijke mate. Bedrijven dienen zich hiervan bewust te zijn en te zorgen om dit sociale contact tussen werknemers onderling, maar ook tussen werknemers en directe leidinggevenden te bevorderen.

Alles goed georganiseerd?

Laptop en hoofdtelefoon wordt goed voorzien door het bedrijf. Andere hardware (zoals bureel, apart scherm, …) komen meestal op kosten van de werknemer zelf. Bijna 1 op 2 heeft geen aparte werkplek thuis en organiseert zijn thuiswerk op verschillende plaatsen (leefruimte, salon, terras, …). De aanwezigheid van anderen wordt niet altijd ervaren als storend, hoewel kinderen soms toch wel veel aandacht kunnen opeisen. Een duidelijke, goed georganiseerd beleid vanuit het bedrijf, zou een sterk winstpunt zijn en meer zekerheid en comfort geven.

Meer cijfers en details: link naar rapport

Coworking space en satellietkantoor 

Bijna 10% van de grote werkgevers biedt telewerk aan via satellietkantoren. De weg daarnaartoe gebeurt bij 58% van de telewerkers met de auto. En dat terwijl zij normaal meestal met de trein naar het werk gaan.

De reistijd naar een coworking space is minder dan 30 minuten voor 87% van de coworkers. Ter vergelijking: De gemiddelde reistijd naar het werk is gemiddeld 37 minuten. 

De doorsnee coworker is 39 jaar oud. Over het algemeen is hij/zij freelancer maar toch zijn 18% van de coworkers werknemers! (Bron: CoWallonia, 2016).

Lees meer over coworking (FR)

Coworking space en satellietkantoor 

Voorbehoud bij Belgische kmo’s

Meer dan 99% van de Belgische bedrijven zijn kmo’s (kleine en middelgrote ondernemingen). Zij zorgen voor 70% van de werkgelegenheid in ons land.

Toch komt telewerken in de praktijk minder vaak voor bij kmo’s met minder dan 50 werknemers (13%) dan bij bedrijven met meer dan 250 werknemers (19%).

Volgens een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (2013) biedt een derde van de kmo's telewerk aan wanneer het mogelijk is. Het gaat om sectoren als, transport, kleine en grote handelszaken, industrie, niet-horeca.

Dit cijfer neemt toe: in 3 jaar tijd is het aantal kmo's dat telewerk aanbiedt gestegen van 16% naar 29%.

"Deze ontwikkeling hangt samen met technologische veranderingen en de groeiende interesse in thuiswerk", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.

Het grootste obstakel dat door de kmo's wordt genoemd: het grote aantal taken van een werknemer die vaak rechtstreeks gerelateerd zijn aan de werkplek. Bijvoorbeeld het begroeten van een bezoeker of een leverancier, het beantwoorden van de telefoon, ... Bovendien werven kmo's vaak lokaal mensen aan. De afstand tussen woning en werk is dus een stuk korter dan bij grote bedrijven.

De afwezigheid van een werknemer in een kmo is vaak moeilijker in te vullen dan in een groter bedrijf.

Volgens diezelfde enquête beschouwt 64% van de managers telewerken toch als nuttig. Vooral om het aantal verplaatsingen te beperken en de werknemer meer flexibiliteit te bieden. Ze stellen daarom vaak regelingen op uurbasis voor. Dit biedt de werknemer de mogelijkheid om vroeg of laat te beginnen. En vaak zonder dat ze daar veel administratie voor moeten in orde brengen (open communicatie). Deze flexibiliteit per uur en het vertrouwen in de werknemer zijn twee specifieke kenmerken die we opmerken in kmo's. Het blijken bovendien twee succesfactoren te zijn voor een succesvol telewerkbeleid.

Meer info over het nieuwe werken voor KMO (FR)

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.