Update COVID-19 en gevolgen voor de werkvloer.

Doorheen de snel wisselende regelgeving inzake telewerk tijdens de Covid-19 crisis is de kern blijven behouden.

Ten opzichte van de vorige maatregelen zijn er geen grote veranderingen, eerder een bevestiging van de voorgestelde maatregelen:

De kern blijft behouden:

  • Indien telewerken mogelijk is, pas dit zoveel mogelijk toe! Hiervoor kan een zogenaamde bureauvergoeding voorzien worden (dekking kosten voor verwarming, elektriciteit, klein bureelgereedschap,…) van maximaal 129,48 euro/maand (kleine verhoging) per maand. Uitgebreidere info hieromtrent is terug te vinden op de site.
  • Als telewerk, gezien de functie, niet mogelijk is, moeten bedrijven alles in het werk stellen om social distancing en andere preventiemaatregelen mogelijk te maken. O.a. zijn volgende maatregelen van toepassing:
    • Afstand, zowel op de werkvloer als in vergaderruimte en refters!
    • Regelmatig (en liefst veelvuldig) ontsmetten van werkplekken, trapleuningen ed.
    • Werknemers met ziekteverschijnselen blijven thuis
    • Duidelijke regelingen ingeval er een personeelslid (of bezoeker) ziek wordt met vermoeden van het hebben van het corona-virus.
    • Werken op afstand gebeurt in overeenstemming met cao nr. 85 (structureel telewerk). Als er in dat kader op organisatorisch niveau niets is voorzien, zijn de regels van cao nr. 149 van toepassing (telewerken in het kader van de Covid-19 crisis).
  • Meer suggesties en mogelijkheden zijn terug te vinden in de generieke gids die is gemaakt door de sociale partners van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk, de beleidscel van de Minister van Werk en experten van de FOD Werkgelegenheid.
  • Zie ook telewerken en welzijn op het werk.

Het overlegcomité van 17 november 2021 voerde een aantal maatregelen in om de hevige stijging van het aantal COVID-19 besmettingen te beperken. Hierbij werd o.a. het verplichte telewerk opnieuw ingevoerd.

Deze maatregelen werden vastgelegd in "het Koninklijk Besluit houdende wijziging van het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19-pandemie te voorkomen of te beperken". Dit KB werd gepubliceerd in het in het Belgisch Staatsblad van 19 november 2021.

Sinds zaterdag 20 november 2021 is werken op afstand opnieuw verplicht zowel in de privé als in de -overheidssector en bij de overheid, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van het bedrijf, de activiteiten of de diensten. Deze verplichting geldt voor alle medewerkers, ongeacht de aard van de arbeidsverhouding (werknemers, zelfstandigen, enz.).

Personen die niet op afstand kunnen werken, moeten in het bezit zijn van een attest of ander bewijsstuk van hun werkgever of opdrachtgever waaruit blijkt dat hun aanwezigheid op de werkvloer noodzakelijk is.

Daarnaast is er ook een regeling bepaald omtrent de maandelijkse registratieplicht voor werkgevers (waarbij wordt aangeven hoeveel personen telewerken). Ook voorziet het KB in de organisatie van "terugkomdagen".

Op de site van de FOD vindt je ook nog bijkomende informatie over:

  • Welke ondernemingen komen in aanmerking voor telewerk?
  • Wat als telewerk niet mogelijk is?
  • Wat als een bedrijf de corona-regels niet respecteert?
  • Wat als werknemers symptomen vertonen van het virus?
  • Wat met technische werkloosheid?

SD Worx schreef een e-book met daarin alles wat je als werkgever of hr-professional moet weten over telewerken en hoe je het succesvol uitrolt in je organisatie: de voordelen en de aandachtspunten, het juridische kader en een concreet stappenplan en praktische tips aan om deze nieuwe manier van werken succesvol uit te rollen in je organisatie.

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.