Telewerken met de kinderen op je schoot!

Door de COVID-situaties werden veel mensen gedwongen om thuis te werken en tegelijkertijd kinderen op te vangen. Het lijkt wel alsof men verschillende jobs moet combineren: de eigenlijke job en de verschillende deeltaken zoals kinderoppas, animator, leerkracht,… Het lijkt een onmogelijk opdracht, hoewel het in veel gezinnen redelijk wel verloopt.

Aangezien mijn dochter Charlie al 9 jaar en redelijk zelfstandig is, en ik een apart bureau heb om te werken, valt het heel goed mee om thuis te werken terwijl zij ook thuis is. Ik geef aan wanneer ze me zeker niet mag storen, zoals tijdens meetings, al gebeurt het soms dat ze toch even komt piepen. (Sofie, mama van Charlie 9 jaar).

Verschillende omstandigheden hebben een impact op hoe je zaken kunt regelen – want het is duidelijk dat er ’t een en ’t ander te regelen valt! Kinderen zijn immers niet gewoon dat als jij als ouder thuis bent, je nog moet bezighouden met niet huishoudelijke dingen en dus niet ‘vrij’ bent. Zij zelf zijn ook niet zo gewoon aan die lange vakanties of aan het werken voor school en zelfstandig dingen leren. De omstandigheden die bepalen hoe je zaken kunt regelen, zijn enerzijds verbonden aan je praktische huisvesting (beschikbare ruimtes, al of niet een afgesloten tuin, …) en anderzijds van de eigenheid van je kinderen (leeftijd, onderlinge relatie, zelfstandigheid, …).

Op verschillende websites vindt je een resem van tips en aanbevelingen. Met de ervaringen tijdens de voorbije periode en met de examenperiode en de kerstvakantie in het vooruitzicht, willen we hier een viertal krachtlijnen naar voor schuiven.

Door de jonge leeftijd van onze kindjes was het moeilijk om hen duidelijk te maken dat mama en papa wel thuis waren, maar niet altijd even beschikbaar. Het waren vooral heel lange dagen waarbij mijn partner en ikzelf elkaar afwisselden in het uitvoeren van onze job en het oppassen op de kinderen. (Anke, mama van Lise (4) en Laure (1)).

Wees realistisch!

Ook al blijkt dat telewerken over ’t algemeen productiever is, zal dit in de aanwezigheid van kinderen niet altijd optimaal verlopen. Op momenten zullen zij je aandacht opeisen en zullen ze je iets willen vragen of zal je zelf op één of ander manier moeten ‘ingrijpen’. Er vanuit gaan dat je volledig ongestoord kunt werken gedurende ganse werktijd is dan ook een utopie. Maar dat kon je ook niet op het werk zelf: collega’s kwamen al eens iets vragen, je had soms ook wel eens behoefte om even af te haken en hier en daar waren er plotse storende geluiden.

Misschien zijn er momenten dat de kinderen minder aandacht eisen, zoals bij hun geliefd tv-programma, of als ze nog slapen of hun middagdutje doen,… Hierdoor is het mogelijk om de werkopdrachten die extra concentratie vragen te plannen op de luwe momenten. Hierdoor creëer je voor jezelf misschien andere werkuren dan normaal. Overleg met je werkgever om op een andere manier werkuren in te delen (indien mogelijk). Veelal wordt bij telewerk ook gefocust op taken in plaats van op het aantal werkuren.

Planning van zowel je eigen activiteiten als die van je kinderen is dan ook een belangrijke pijler voor succes. Denk daarbij dat jonge kinderen tijd op een heel andere manier beleven: 30 minuten is voor ons heel snel voorbij, voor een kleuter kan dit wel eeuwen lijken. Streef in een planning naar een zekere routine. Zowel voor jezelf als voor je kinderen zijn vaste en terugkerende activiteiten echte ankerpunten en scheppen ze duidelijkheid en perspectief.

Mijn kinderen zijn relatief zelfstandig en gelukkig hebben ze beiden een eigen laptop. De supervisie beperkt zich dus tot een minimum. Zeker in het begin van de lockdown ratelde de printer geregeld naast mijn oor. Al snel volgt de afspraak: eerst komen kijken of papa niet in gesprek is. (Mark, papa van Len (14) en Linde (11)).

Planning op maat van de kinderen: Iedere dag een nieuwe planning, iedere dag weten ze waar ze aan toe zijn… Goede afspraken, goede vrienden. (Isabel (mama van Akke (11), Bas(10) en Mats (6)).

Bied structuur

Een goede planning brengt structuur en houvast. Maar we moeten die wel zo concreet mogelijk maken. Daarbij kun je het 3V-principe hanteren: (a) visualiseren, (b) voorbereiden en (c) variëren.

Visualiseren

Zoveel als mogelijk maak je de planning samen met je kinderen, zodat zij zelf keuzes kunnen maken. Die planning krijgt vervolgens een ‘gezicht’: bordschema, post-its, pictogrammen, …

In het tijdschrift Klasse vindt je enkele voorbeelden voor jonge kinderen. Het Vlajo-team heeft een leuke korte video daarover gepost op Youtube.

Ook andere symbolen blijken voor sommige goed te werken. (Pubers doen dit vaak vanzelf. Kijk maar eens op hun kamerdeur!). Een apart bureel is daarvoor natuurlijk het eenvoudigste: deur dicht of op een kier, een verbodsteken als je niet mag storen,… Bedenk wel dat je echt volledig afsluiten best niet te lang mag duren, en beperk je werk waarbij hoge concentratie vereist is (of ook meetings en telefoons) tot die momenten dat je kinderen je het minst nodig hebben.

We hebben een pact gesloten. Samen maakten we een kalender met de werktijden van mama en de activiteit die we samen zouden doen zodra het werk was gedaan. De kinderen hebben zelf een lijst gemaakt van hun activiteiten (wandelingen, schilderen, bordspellen, zoutpasta,.. . ). (Nathalie, mama van Bastien (7) en Martin (5)).

Voorbereiden

Ook voor kinderen is het vervelend als ze de nodige spullen niet vinden eenmaal ze aan hun activiteit begonnen zijn. En dan komen ze zeuren… Verwacht niet dat jonge kinderen dat allemaal zelf kunnen organiseren. Daarom is het goed dat je als ouder zelf toeziet op het klaarzetten van het materiaal dat kinderen nodig hebben.

Als je voldoende ruimte hebt, kun je een soort van activiteitenhoeken creëren voor je kinderen. Specifieke activiteiten zijn dan voorzien voor specifieke plaatsen (een plaats waar wel geknoeid mag worden, een lees- of werkhoek waar het ook stil is, …). Kleuters herkennen dit vanuit de kleuterklas!

Variëren

Binnen de planning moet je, zowel voor jezelf als voor je kinderen, voldoende variaties brengen. Neem af en toe eens de ruimte op even te bewegen, buiten te stappen of louter eens te knuffelen en te praten met elkaar. En met kleine kinderen op de arm kun je ook mails bekijken… Hierdoor las je een soort van pauze in waarbij er uitdrukkelijk wat tijd voorzien wordt om samen te zijn. Door zo’n vaste, korte momenten, leren kinderen ook gemakkelijker wanneer ze je dingen kunnen vragen en kijken ze vaak uit naar deze momenten. Al duurt dat leerproces soms wel erg lang.

Laat af en toe een deel van het speelgoed onbereikbaar. Bij de planning waarbij kinderen zelf mee keuzes maken, kun je dit al ‘voorbereiden’. Zo beperkt je deels het voortdurend gerommel en ongericht wisselen van activiteit. Speelgoed dat na een tijdje terug tevoorschijn komt, kan plots veel boeiender zijn en kan ervoor zorgen dat kinderen langer geconcentreerd blijven – en jij dus ook!

Stuur je eigen gewoonten

Thuiswerken met kinderen, zeker als het voor een langere periode is, doorkruist je normale doen en haalt je uit je comfortzone. Enerzijds zal je de discipline van jezelf en je huisgenoten een beetje moeten aanscherpen, anderzijds zal je op sommige zaken juist een beetje soepeler moeten zijn. Enkele losse ideetjes:

  • kinderen zitten misschien iets langer voor een scherm… niet ideaal, maar het helpt soms wel om aan iets te kunnen doorwerken…
  • soms lukt het helemaal niet… ga dan liever even met je kinderen stoeien, wandelen, lezen en vergeet eventjes je werk. je kunt dit later we inhalen.
  • accepteer dat je op sommige dagen minder efficiënt zult werken, op andere dagen zal het dan juist beter gaan.
  • maak je niet altijd zorgen voor properheid en netheid; laat kinderen al eens ‘knoeien’ met de klein, de verf, ….
  • neem niet teveel de rol van schoolmeester op. Laat ze zelf aan de slag en las, net zoals in de school, vraagmomenten in.
  • misschien moet je ook je eigen werk wat meer sturen: bepaal prioriteiten, zet je mailbox tijdelijk af, …
  • en maak goede afspraken met je partner waarbij je de zorg en aandacht voor de kinderen verdeeld en ervoor zorgt dat je niet beiden tegelijkertijd ‘niet gestoord’ mag worden.

Onze kinderen kunnen zich prima zelf bezig houden, alleen doen ze dan niet noodzakelijk wat we graag zouden willen dat ze doen. Volgens mij zijn ze dikwijls blij als we weer eens met deadlines zitten, omdat we ze dan niet “lastig vallen” en ze kunnen doen en laten wat ze willen. (Heike, mama van Felix (15) en Elisa (12)).

De hulpvan mijn man was duidelijk een grote steun. Inderdaad, zodra hij thuis kwam van het werk, nam hij het over met de kinderen en in de keuken, tot ik klaar was met mijn werkdag. We moesten alle vier een echt team vormen om er te komen. (Nathalie, mama van Bastien (7) en Martin (5)).

Tot slot

Hoe moeilijk het soms is… probeer toch ook te genieten van het samen zijn en omringd te zijn door degenen die je het leven de moeite waard maken… ook al zou je soms een toverstokje willen hebben zodat ze tijdelijk bevriezen…

Een groot voordeel van het thuiswerken is dat er meer kwaliteitstijd met het gezin is en ik nu ook tijd heb om elke avond (op tijd) vers te koken - een goede/gezondere werk-leven balans! 😊(Sofie, mama van Charlie 9 jaar).

‘t Is allemaal een kwestie van organisatie!.(Alex – papa van Lisa (1) en Alice (5)).

Andere en meer specifieke tips kun je vinden op….

  • Libelle: thuiswerken met kinderen Meer info
  • Thuiswerken met baby, peuter of kleuter: onze tips Meer info
  • Thuiswerken met kinderen tijdens de Coronacrisis: 10 tips Meer info
  • Thuiswerken met kinderen: hoe dan? Meer info

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.