De moeilijke vragen
Wanneer telewerk niet mogelijk is
Sommige activiteiten kunnen niet van op afstand worden gedaan van thuis uit. Of ze zijn te mobiel om een terugkerende telewerkcontext te hebben. Dan kun je de vraag van differentiatie en hoe erover te communiceren gesteld worden.
Satellietkantoorwerk is een manier om afgelegde afstanden te verminderen en de werkplek flexibeler te maken zonder thuis te hoeven werken. Het is een leuk alternatief voor mensen die niet van thuis uit kunnen werken.
Co-working centers kunnen een grote flexibiliteit bieden voor werknemers: de satellietkantoren worden geleidelijk vervangen door co-working-abonnementen, met een geografisch uitgebreid aanbod in het hele land.
Specifieke vragen uitklaren, zoals de aanpak van arbeidsongevallen
Sommige bedrijven beschouwen de meer technische vragen als belemmeringen om te starten met telewerk. Anderen beschouwen ze gewoon als problemen die moeten worden opgelost. Wat zeker is, is dat je de meer technische vragen rond onder meer het beheer van arbeidsongevallen of de forfaitaire vergoeding van vervoersabonnementen moet uitklaren.
De dagen van telewerken worden van tevoren vastgelegd via een elektronisch tijdmanagementsysteem, of het nu om structureel of occasioneel telewerk gaat. De aanvragen worden vervolgens gevalideerd door de directe verantwoordelijke.
Een digitaal heldennetwerk verhoogt het bewustzijn en informeert medewerkers over de mogelijkheden die IT en communicatie op afstand bieden.
Het systeem van het registreren van de werktijd maakt het mogelijk om telewerkdagen bij te houden, die van tevoren worden vastgelegd. In het geval van recurrent telewerk met een contractbijlage is de registratie informatief: de overste moet niets valideren.