In cijfers: telewerken: de groei en de gevolgen

Telewerken: de groei en de gevolgen

Volgens het laatste onderzoek van de FOD mobiliteit en vervoer verspreidt het telewerk zich geleidelijk in België en beïnvloedt het telewerk de mobiliteitsgewoonten van de Belgen. In vier jaar tijd is het aandeel telewerkers verdubbeld, onder invloed van maatregelen in verband met de gezondheidscrisis.

Lees hier het volledige persbericht.

De cijfers komen uit verschillende onderzoeken, waarbij de vraagstelling mogelijks licht verschillend is.

In 2018 telewerkte 17% van de Belgen minstens één dag per week.
In 2022 zegt 32% van de Belgen minstens één dag per week te telewerken.

Welke gevolgen brengt dit met zich mee?

1. Minder afgelegde kilometers

De stijging van telewerkdagen uit zich in het aantal vermeden woon-werkverplaatsingen en daardoor minder afgelegde kilometers.

Als gevolg van telewerken kunnen, in 2022, 35 miljoen kilometers per dag worden vermeden door telewerken, tegenover 9,3 miljoen in 2018.

Naarmate de afstand tussen thuis en werk toeneemt, neemt ook het aandeel telewerkers toe. Meer dan 50% van de respondenten die meer dan 50 km afleggen, telewerken ten minste één dag per week.

2. Verduurzaming van en tijdswinst op de woon-werkverplaatsing

De praktijk van het telewerken heeft ons gedrag veranderd, zowel wat betreft de gekozen vervoermiddelen als de tijdstippen waarop de verplaatsingen plaatsvinden. In het algemeen raakt telewerk steeds meer ingeburgerd in de werkgewoonten en verschuift het gebruik van vervoer naar meer duurzame vormen van vervoer.

Sommige respondenten zouden meer gemotiveerd zijn om met het openbaar vervoer in plaats van met de auto naar het werk te gaan (29%) of om de fiets te pakken (30%) dankzij regelmatig telewerk.

Onder telewerkers zijn de trein en het openbaar vervoer populairder dan onder niet-telewerkers met respectievelijk 61% en 40% van de gebruikers.

3. Veiligere wegen

Minder kilometers afleggen leidt tot minder ongevallen. Ook het spreiden van verplaatsingen buiten de spitsuren maakt het verkeer veiliger.

Volgens schattingen zorgde regelmatig telewerk in 2021 voor 35 minder verkeersdoden en 242 minder zwaargewonden slachtoffers.

schattingsmethode.pdf

Met 11% vermeden woon-werkverplaatsingsminuten in 2019 vonden er naar schatting 2,9% minder ongevallen plaats. Concreet bespaarde het telewerken 9 mensenlevens en 73 zwaargewonden.

Het bijkomende telewerken in 2021 ten opzichte van 2019 heeft geleid tot 2036 minder ongevallen, 23 minder doden en 160 minder zwaargewonden.

4. Positieve effecten op het milieu

Thuistelewerk zorgt voor minder drukte op de wegen, voor minder geluidsoverlast door verkeer en voor minder luchtvervuiling (NO2, PM 2.5, PM 10), voornamelijk in de steden. De invloed van de huidige energieprijzen op het telewerken is op dit moment niet duidelijk. (Telewerk: lokken de hoge energieprijzen ons weer massaal naar kantoor? | VRT NWS: nieuws )

Inspiratie uit Duitsland:
How COVID-19 working routines can save emissions in a post-COVID-19 world (greenpeace.de)

5. De verspreiding van korte-afstands verplaatsingen

Naast de tijdsbesparing en het betere evenwicht tussen werk en privéleven is een ander positief punt voor de mobiliteit dat telewerk het mogelijk maakt sommige verplaatsingen over de dag of de week te spreiden.

Met name onder telewerkers nemen de verplaatsingen voor boodschappen en diensten toe op telewerkdagen (28%) of worden zij door de week en overdag gemaakt in plaats van 's avonds, in het weekend of op feestdagen (32%).

6. Tackelen van bijkomende negatieve effecten

Telewerk heeft potentieel een positieve impact op onze mobiliteit, ons verplaatsingsgedrag en de verkeersveiligheid. Maar er vallen ook bepaalde negatieve effecten te verwachten. Hoe kunnen we die bestrijden opdat telewerk echt een ‘mobiliteitswinner’ wordt?

Deze Position Paper biedt inzicht in hoe we de positieve effecten van telewerk op mobiliteit  kunnen behouden. We analyseren de situatie en doen 10 concrete aanbevelingen.

Case Lyon*: “Als 70% van de pendelaars op vrijdag telewerkt, zullen er aan de vooravond van het weekend 17 000 minder auto's rijden tijdens de spitsuren. Het verkeer zou aanzienlijk ontlast kunnen worden.”* Le télétravail où ? | teletravailler.fr

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.