Thuiswerk voor – tijdens – na de pandemie

Naar aanleiding van de coronapandemie werd het telewerken door de overheid in bepaalde periodes verplicht in België. Dat bracht heel wat gevolgen teweeg. Voor de werknemers was dit een grote aanpassing. Maar wat vinden zij van deze situatie en hoe zien zij de toekomst voor ogen?  Uit een onderzoek van BDO blijkt dat 84% van de Belgen zou na de coronacrisis twee dagen per week of meer thuis willen blijven werken. Dat is 19% meer dan aan het begin van de coronacrisis.

We geven je graag ook wat meer inzicht in de voor- en nadelen van telewerken voor, tijdens en na de pandemie door de ogen van een werknemer.

Wie?

  • Vrouw
  • 61 jaar
  • Getrouwd
  • Kinderen wonen niet meer thuis
  • 2 honden en een kat
  • Een huis met voor- en achtertuin in de binnenstad

    

Verplaatsingen

Ik verplaats mij 4 keer per week met de auto voor het woon-werkverkeer. In totaal komt dat neer op 800 km rijden per week. Bovendien zit ik ook nog eens 12u per week in de auto.” Met de reistijd erbij wordt de 38-urige werkweek verlengd tot 53 uur (auto) of zelfs tot 58 uur (openbaar vervoer).

Werk

Het telewerken heeft ook een effect op de werkomgeving en -prestaties. Een groot voordeel van telewerken is dat men geconcentreerder aan de slag kan met zijn/haar taken. Echter zorgt het wel voor een gebrek aan sociaal contact en loopt de communicatie met collega’s stroever.

Privéleven

Door het telewerken wordt het scheiden van werk en privé moeilijker. Dat heeft zowel zijn voor- als nadelen.  

Thuis- en telewerk post-covid: kansen voor een meer duurzame mobiliteit

Vanaf 1 juli is telewerk niet langer verplicht. Dat brengt een aantal gevolgen met zich mee op het vlak van mobiliteit. Tijdens de coronacrisis zagen we enkele positieve effecten op de mobiliteit terugkomen zoals minder verplaatsingen en daardoor ook minder files.

Maar sinds de versoepeling van de maatregelen voor handel en horeca, trok het verkeer terug aan en ook de jongste weken lijkt het erop dat ons klassieke verplaatsingspatroon met bijhorende drukte op de weg zich herneemt. Hoe voorkomen we dat iedereen terug massaal in de auto kruipt en we terug even lang in de file staan als voor de crisis? Wat kunnen werkgevers doen om de trend die tijdens de crisis is ingezet, vast te houden? En hoe kan telewerk een échte game changer zijn voor de transitie richting een veiliger en duurzamer mobiliteitssysteem?

Deze papier biedt inzicht in hoe we de positieve effecten van telewerk op mobiliteit tijdens de coronacrisis kunnen behouden. We analyseren de situatie post-corona en doen 10 concrete aanbevelingen.

Download de volledige paper

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.