Werknemer

      POLL : Is telewerk mogelijk binnen jouw organisatie?

      Waarom wel of niet telewerken? Hierbij een algemeen overzichtje:

      Voordelen
      • mobiliteit
      • flexibiliteit
      • beter evenwicht tussen werk en privéleven
      • concentratie en productiviteit
      Meer voordelen
      Nadelen
      • vervreemding en isolement
      • vervaging grens werk/privéleven
      • meer familiegerelateerde stress
      • onaangepast materiaal
      Meer nadelen

      Telewerken is een keuze voor jou en je werkgever. Concreet betekent dit dat als je niet wilt telewerken, dat dit ook geen probleem is! Zelfs als je functie telewerken toestaat. Het tegendeel is ook waar: als je wilt telewerken, is dit een punt dat je met jouw werkgever moet bespreken. Telewerken is geen verworven recht.

      Wat doet je werkgever?

      Afspraken maken goede vrienden. Dat is niet anders bij telewerken. Daarom is het verplicht om de voorwaarden van telewerken in je contract te laten vastleggen. Jouw werkgever moet er ook op toezien dat jouw telewerk plaatsvindt in een veilige en gezonde werkomgeving. En hoe zit het met de arbeidsreglementering van je bedrijf?

      Onderzoeken van veilige en gezonde werkplek

      Je werkgever draagt steeds de eindverantwoordelijkheid voor jouw veiligheid en gezondheid. Hij moet er bijgevolg op toezien dat je werkplek voldoet aan de wettelijke bepalingen. Hiervoor heeft je werkgever het recht een kijkje te komen nemen bij je thuis. Zo kan hij de werkomstandigheden rond veiligheid en gezondheid onderzoeken. Dit bezoek moet wel op voorhand aangekondigd worden. Bovendien moet je hier zelf mee instemmen. Sommige werkgevers werken met een checklist die je zelf moet overlopen.

      Checklist raadplegen 

      Aanpassing van arbeidscontract of addendum

      Je werkgever moet je arbeidscontract aanpassen. Of een addendum toevoegen waarin je telewerkactiviteiten zijn gemeld. Ook bepalingen zoals bijvoorbeeld mogelijke kostenvergoeding kunnen worden toegevoegd. Dit document bevat eveneens de modaliteiten waar moet aan voldaan worden. De inhoud verschilt van werkgever tot werkgever, maar de basis is gelijk. Vaak biedt de werkgever enige flexibiliteit om je directe leidinggevende toe te staan modaliteiten te definiëren die perfect zijn afgestemd op het functioneren van zijn team.

      Bekijk welke elementen in het schrijven moeten worden opgenomen

      Mogelijke aanpassing van arbeidsreglementering

      De arbeidsreglementering van je bedrijf kan aangepast zijn aan de telewerkpolicy maar dat is geen vereiste. 

      Lees meer over het wettelijk kader voor elk type telewerk

      Wat moet jij in orde brengen?

      Een goede voorbereiding is belangrijk. Zo moet je aan een aantal wettelijke bepalingen voldoen. Controleer die sowieso. Zorg ervoor dat je werkruimte geschikt is voor telewerken. Niet alleen je gezondheid is van belang, ook de balans tussen werk en privé. Vergeet zeker niet jouw thuiskantoor te verzekeren!

      Controleer de wettelijke bepalingen

      Je werkplek moet voldoen aan wettelijke bepalingen. Heeft jouw werkgever hiervoor een checklist? Raadpleeg deze en bekijk welke wijzigingen je kunt aanbrengen.

      Kies voor een afgescheiden werkruimte

      Een afgescheiden werkruimte op je gekozen telewerkplaats is noodzakelijk. Zo heb je toch het gevoel dat je ‘s avonds de deur achter je toe kunt trekken. Zo kan je het werk even vergeten. Bovendien is de kans ook kleiner dat je huisgenoten of gezinsleden jou storen. Werken met bijvoorbeeld spelende kinderen om je heen is allesbehalve stimulerend. Zorg er dus voor dat je over een afgescheiden werkruimte beschikt. Je zult geconcentreerder kunnen werken.

      Maak afspraken rond beschikbaarheid

      Kom met je leidinggevende overeen wanneer je telewerkt. Zet deze afspraken rond beschikbaarheid en verwachtingen op papier. Zo kan er geen verwarring ontstaan.

      Plan je telewerkdag

      Hou je aan je werkplanning en deel je werkdag efficiënt in. Als je telewerkt, vervagen het begin en het einde van de werkdag. Zorg voor afwisseling tussen de verschillende taken die je moet uitvoeren.

      Contacteer je verzekeraar

      Het is ten zeerste aangeraden om je verzekeraar te contacteren. Je werkgever is namelijk niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt aan je woning tijdens het telewerken. Dergelijke schade dekt je brandverzekeringspolis. Samen met je verzekeraar kun je nagaan of je polis voldoende dekking biedt.

      Bij beschadiging van het materiaal dat je ter beschikking hebt, zal je werkgever deze kosten ten laste moeten nemen. Behalve als je een zware fout begaat of als er kwaad opzet in het spel is. In geval van beschadiging door derden (bijvoorbeeld je kinderen) moet je alle informatie aan je werkgever doorgeven. Zo kan hij een schadevergoeding verkrijgen. Je kunt eventueel je familiale verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid) aanspreken.

      Wat doe je bij verlies of diefstal? Bij diefstal moet je altijd een proces-verbaal laten opstellen door de lokale politie. Je ben zelf verantwoordelijk als er sprake is van bedrog, een zware fout of een lichte fout uit gewenning (bijvoorbeeld continu je laptop in een niet-afgesloten wagen laten liggen).

      Contacteer daarom je verzekeraar om hem op de hoogte te brengen van je gewijzigde arbeidssituatie. Zo voorkom je eventuele conflicten. De meeste polissen vermelden trouwens een informatieplicht in geval van gewijzigde omstandigheden. Het kan dus zijn dat bepaalde verzekeraars een aanpassing van de polis zullen eisen. De meeste verzekeringsmaatschappijen hebben wel ervaring met telewerken. Ze hebben hiervoor uitgewerkte oplossingen beschikbaar.

      Telewerk en welzijn: enkele aanbevelingen rond veiligheids- en gezondheidsvoorwaarden 

      De telewerkplek - je woning

      Controleer de brandveiligheid

      Brandveiligheid is een niet voor de hand liggend gegeven maar is belangrijk om te controleren.

      Raadpleeg ANPI voor een nazicht van uw woonst op brandveiligheid.

      Controleer de staat van je woning

      Staat je geluidsisolatie op punt?

      Kan je je woning goed verwarmen?

      • Is je huis goed geïsoleerd?
      • Waterdichtheid van de ramen
      • Heb je een goede verwarming?

      De werkruimte: basisvoorzieningen 

      Zorg ervoor dat je over de
      basisvoorzieningen beschikt

      Om een bureau job te faciliteren heb je nood aan:

      • Een tafel
        • Voldoende plaats
        • Goede hoogte
        • Breed genoeg: de voorarmen moeten op de tafel kunnen liggen
      • Een stoel
        • Bij voorkeur op wieltjes
        • Rugsteun en zijsteunen
      • Verlichting
        • 500 lux 
      • Elektrische voorzieningen
        • Algemene staat van de stopcontacten
      • Laptop
        • Juiste software
        • Direct contact met collega’s
        • Lichtsterkte van het scherm  
      Naast een aantal basisvoorzienning
      zijn er nog een aantal parameters om
      er de perfecte werkruimte van te maken.

      Bijvoorbeeld: 

      • Vochtigheidsgraad
        • 40 à 70%
      • Temperatuur
        • 20°C
      • Ordelijke kamer
        • Kans op een ongeval verlaagt
        • Concentratie blijft hoger
      • Storingsbronnen mijden
        • Andere familieleden in huis
        • Bezoek
        • Telefonische oproepen
        • Geluid binnens- als buitenshuis 

      Psychisch welzijn 

      Het is duidelijk dat welzijn niet beperkt is tot fysieke gezondheidselementen. Het gaat ook over het afbakenen van de werkdag om risico's te vermijden die verbonden zijn aan een té lange werkdag. 

      Meer info over welzijn

          This website requires cookies. Please accept or refuse these cookies first.
          For more info about our cookies, please read our cookies policy.