Samenwerken: contact houden met collega’s

Contact houden met collega’s

Telewerk kan zorgen voor een betere work-life balans maar creëert ook een beperkter contact met collega’s. Online meetings bieden hierop slechts een gedeeltelijk antwoord doordat ze erg functioneel en werk gerelateerd zijn. Het spontane, informele contact in de koffiehoek of tijdens de middagpauze verdwijnt.

Onderzoek suggereert nochtans dat we het belang van dit type sociaal contact onderschatten. Niet alleen zorgen ze voor een zekere werktevredenheid, maar vaak ook leiden dergelijke gesprekjes tot een doorbraak of een innovatief idee ten aanzien van het werk. Belangrijk dus om dit op één of andere manier te organiseren.

Het lijkt wat kunstmatig: informele online contacten organiseren… hoewel we het op sociale media enorm veel doen! Samen met de collega’s is misschien nieuw, maar het kan veel deugd doen. Hier enkele voorbeelden.

1. ‘koffie chat’ of ‘lunch time chat’

Een georganiseerd terugkerende online meeting (ca 15 à 20 minuten) waarbij er geen specifiek doel is vooropgesteld, tenzij ‘bijpraten’. Niemand is verplicht – men sluit aan wanneer het past…

2. ‘De telewerk buddy’

Thuiswerken kan voor sommigen enorm afleidend zijn. Men mist de ‘drive’ die de aanwezigheid van een collega geeft. Misschien kun je met een collega afspreken om gedurende een bepaalde tijd af te spreken om via de camera mekaar te zien werken. Studenten hebben dit ook vaak gebruikt om zo ‘samen’ te studeren.

3. ‘virtuele clubje’

Gelijkaardig aan de ‘koffie chat’ maar dan wel vanuit een specifiek onderwerp, zoals ‘kinderen en telewerk’, een specifieke hobby, … Hiermee bereik je ook collega’s uit andere afdelingen die eenzelfde hobby of thema eens willen bekijken. Hou het kort en informeel!

4. ‘De uitdaging’

Op een meer speelse manier kan men een wedstrijdje organiseren tussen de collega’s over bijvoorbeeld ‘de gekste koffiebeker’, ‘gekste huisdier’, ‘de leukste telewerkfoto’, … Op een gedeelde plaats (google drive) kunnen de foto’s of anekdotes geplaatst worden.

En natuurlijk, ga af en toe nog eens naar het kantoor, zeker als je weet dat ook andere collega’s er zullen zijn, ongeacht het wekelijks of maandelijkse terugkommoment op kantoor. Een verandering van werkomgeving doet wonderen.

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.