Welzijn: wetgeving

Wetgeving

Welzijn en wetgeving

Welzijn is opgenomen in de Arbeidsovereenkomstenwet, de ‘welzijnswet’ van 4 augustus 1996 en de welzijnscodex op het werk. De welzijnswet definieert het kader voor het welzijn van werknemers bij het uitvoeren van hun werk. De codex groepeert de uitvoeringsbesluiten die ernaar verwijzen.
De algemene principes van welzijn op het werk moet je toepassen in de hele onderneming. De werkgever heeft een zorgplicht t.a.v. de werknemers, de werknemers dienen de welzijnsinstructies van de werkgever na te leven en te zorgen voor de eigen veiligheid en die van collega's.

Op de werkgever rusten volgende verplichtingen:

  • Volbrengen van een algemene risico-analyse (met oog op bekomen van een risicobeheersingssysteem op alle niveaus).
  • Bijzondere aandacht besteden aan het identificeren van psychosociale en ergonomische risico's en hierbij de nodige evaluatie voorzien (bijv. stress-coaching).
  • Voorzien in een interne preventiedienst en de nodige preventiemaatregelen treffen om risico's en/of schade te voorkomen (overleg met werknemers en/of vakbondsvertegenwoordigers vereist).
  • Welzijnsbeleid aanpassen in functie van opgedane ervaringen en arbeidsomstandigheden.
  • Informatie verschaffen aan de werknemer over de preventiemaatregelen.


Als uitgangspunt geldt dat de Welzijnswetgeving principieel van toepassing is op telewerken. Hoe kan de werkgever praktisch het welzijn van de werknemer verhogen?

1. Organiseer een terugkomdag op kantoor per week of per maand

Het is belangrijk om de connectie en verbondenheid met de werknemers te behouden. Dit kan onder andere door een kantoordag of terugkomdag op kantoor per week of per maand te organiseren. En dat kan, uiteraard, ook gepaard gaan met een ludiek event of drink.

Ook de inrichting van de kantoorruimte is hierbij belangrijk. Speel hierbij in op het vernieuwde werken (belhokjes, bubbels...) maar zeker ook op plaatsen waar een informeel gesprek kan gevoerd worden (zoals lounges, zithoekje...).

Wij komen fysiek samen zodat wij al onze werknemers kunnen zien. Dit doen we in de zomermaanden op donderdagavond met een drink.

Maak gebruiksvriendelijke en activiteitvriendelijke ruimtes: werknemers moeten zin hebben om naar het kantoor te komen en om er samen te werken en uit te wisselen.

De verschillende werkplekken op kantoor ofwel om gefocust te werken (belhokjes ed.) ofwel om informeel te praten (lounge, zetels ed.) worden nu meer gevraagd en zijn steeds belangrijker.

2. Wees het aanspreekpunt

Als werkgever is het belangrijk om burn-out, stress, teveel werk e.d. bij de werknemer te zien en bespreekbaar te maken. Dit kan onder andere door korte fysieke gesprekjes met “small talk”. Deze gesprekken, die liefst fysiek doorgaan, kunnen wekelijks vastgepind worden in de agenda van de leidinggevende/manager en de werknemer.

Organisaties die het nieuwe werken toepassen hebben intussen ondervonden dat hun burn-outrisico afneemt en de werktevredenheid de hoogte in gaat”, aldus Steffie Desart, preventieadviseur psychosociale aspecten bij IDEWE. “Dat is niet verwonderlijk aangezien studies hebben aangetoond dat nieuwe werkvormen beter tegemoetkomen aan de basisbehoeften van werknemers over autonomie en verbondenheid. Het nieuwe werken zal niet automatisch het welzijn van je medewerkers verhogen, maar het kan er een mooi kader voor vormen.

Wij hebben een burn-out manager aangesteld.

3. Herhaal de belangrijkheid van gezonde werkomgeving

Een video volgt om enkele zaken visueel te verduidelijken, die kunnen helpen in het ondersteunen van een goed ingerichte en gezonde werkplaats.

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.